Sunday, June 29, 2014

Salam Ramadhan

Salam Ramadhan buat semua.

Lama tak updates walaupun taklah sesibuk mana. Tinggal, keadaan yang tak mengizinkan. Keadaan tangan sebenarnya dan sekaligus menjadikan mood nak mengupdate & membebel kat sini tu hilang. Ada dapat text dari beberapa orang bertanyakan bila nak update blog. Ada rupanya orang yang baca ya? Hehehehe..

Ramadhan kali ini bagi aku amat berbeza dengan yang dulu-dulu. Kenapa? Kalau time bulan puasa sebelum-sebelum nie, sebelum puasa lagi dah start busynya dengan hamper, cakes & cookies, tapi tahun nie, adalah tahun rehat, walaupun tak sepenuhnya. Kalau ikutkan hati, mahu jugak bersibuk-sibuk dengan kawan-kawan lain macam biasa. Tapi, biarlah ada kesedaran diri kata orang... 

Last week physio session, my therapist dah siap-siap pesan.. "Kak, jangan lasak-lasak bulan puasa nie." The physio sessions showed an improvement in the CTS but, the De' Quervain still in a very bad condition. Bila buat ultrasound asyik merah je kalernya...

My hands condition still dalam keadaan yang agak teruk. Sebabnya, bila both hands yang effect, harapan untuk angkat gelas sendiri pun perlu dilakukan dengan sekuat hati. Kalau ada yang perasan, aku dah jarang makan guna sudu garfu, kalau keadaan tak memaksa. And semalam, lepas angkat buku Open Show 2014 by Balai Seni Visual Negara yang tebal & kertasnya yang mahal tu masa dalam kereta... terus tersentap tangan kanan, sakit sampai tak boleh bergerak. Meraung-raung sampai berjurai-jurai air mata. Sampaikan Alam ikut sama menangis sebab dia kata, dia rasa bersalah sebab aku angkatkan buku tu untuk dia. Terus hilang rasa konon-kononnya confident dah boleh start buat kerja itu ini. Terus kena 'delete' segala harapan yang tinggi menggunung, terus tutup rapat-rapat angan-angan yang konon nak bake Red Velvet hujung minggu nie...

Everything happened for a reason. Aku tak menolak dugaan ini sebab aku percaya, kerana inilah yang buatkan aku berfikir lebih rasional. Beberapa tahun kebelakangan ini (adalah dalam 5-6 tahun) jadual Ramadhan aku terlalu padat. Waktu tidur aku hanya mula selepas subuh, lepas my kids pergi sekolah (except for last year, itupun sebab I was attached with a college for a few months, dan terkena pulak time bulan puasa). So, rasanya untuk tahun ini, Dia memberi ruang untuk aku berehat dan menikmati tidur dengan sempurna, bersiap untuk sahur, subuh, berurusan di siang hari, dan bersedia untuk berbuka. Macam orang-orang lain. Mungkin tahun nie tak dapat duit raya beriya-iya tapi rezeki tetap tak lokek untuk datang menjengah.

Untuk semua, Salam Ramadhan. Moga kita tetap berusaha menjadi insan yang lebih baik dari semalam.




No comments: