Friday, June 13, 2014

Bumi Allah Itu Luas...

Rasanya ramai yang dah tahu kot yang aku memang dah kurangkan daily activities aku almost 50%. Banyak benda yang aku paused kan buat sementara waktu nie. So buat masa ini, kalau ada permintaan yang aku rasa aku tak dapat terima, janganlah kecil hati. Janganlah perli-perli dekat status FB ya. Kalau aku mampu, aku tak tolak. Paling koman pun, aku akan carikkan replacement yang sesuai dengan programnya.

Pernah dengar De' Quervain? Aku baru tahu kewujudan perkataan tu dalam dua minggu lepas rasanya. Tu pun sebab sendiri dah terkena, kalau tak, memang la tak tahu. Nama-nama sains nie, memang tak boleh lekat dalam kepala otak aku. Patutlah 5 tahun sekolah sains, hari nie kalau ditanya aku nama-nama saintifik apa pun, janganlah menaruh harapan untuk aku jawab. 

De' Quervain is a condition where inflammation of sheaths around tendons in hand muscle that extend the thumb at the wrist. Tak payah peningkan kepala, pi la google kalau tak paham aku maknanya. Tapi itulah dia.. lepas CTS, De' Quervain pulak. Nasib baiklah hati aku nie dah stable, dah redha.. Cakaplah apa pun, aku ya kan je la. 

Tapi aku still cuba untuk buat perkara-perkara yang aku suka, yang aku tahu aku masih boleh handle, or buat-buat boleh handle. Pelan-pelanlah... Ramai yang kata aku degil tapi hakikatnya, boleh ke korang duduk jadi topekong siam kat rumah sepanjang hari? Sehari dua mungkin la... Sebulan? Sanggup??? Jadi lesimpulannya, aku akan buat apa yang aku rasa aku larat nak buat. Cita-cita nak beria-ia gigih join bazaar sana sini sempena raya kali nie, kita kena tanam dalam-dalam. Kot ada rezeki, tahun depan. Raya pakailah apa yang ada. Kot-kot laki baik hati bagi bonus lebih, merasalah lebih... hehehhe

Elkiranna berehat buat sementara waktu, bagi aku masa susun semua aturan strategi baru. Bila Dia tarik satu laluan rezeki kita, itu bukan penghujungnya. Orang ramai kata, Dia nak bagi aku rehat cukup-cukup sebab dah bertahun-tahun aku pulun kerja mengalahkan balaci. Nak buat macam mana, dah kerja sendiri. Bersyukurlah yang mana pergi kerja masuk pukul 9 pagi, balik 5 petang, time kerja pun still boleh godek-godek Facebook, baca gossip artis, berwhatsapp-whatsapp borak itu ini. Cuba kau kerja dengan aku, Dr Azimin sendiri kena questioned berfacebook time kat office. Betullah, Elkirana direhatkan tapi DNA tiba-tiba laju sungguh jalannya... Alhamdulillah. Ada sahabat pernah kata pada aku, "Bumi Allah itu luas."

Ada yang tanya-tanya, apa yang teruk sangat CTS and De' Quervain tu sampai aku tak boleh buat kerja langsung? Sampai kalau event apa-apa, orang bagi mic pun tak mahu ambik, ngada-ngada mintak mic stand? Hakikatnya, kalau pegang sudu nak makan pun aku gagahkan sekuat hati, tu pun kadang-kadang tak larat and terlepas, jadi paham sendirilah ya... After months, ini rasanya kali pertama aku exposekan apa yang jadi... Aku malas nak tulis caption banyak-banyak, tapi aku tahu, kita rakyat Malaysia rajin berfikir.. Antara betul atau tak aje..

*Maaflah bahasa hari nie agak bengong.. Aku masih dalam 'brain damages'... Damage sungguh rupanya











Physio - Wax Session






No comments: