Monday, June 2, 2014

Pelacur Kelas Pertama by Melati Rahim

Saya masih teringat ‘playback’ yang dimainkan sewaktu pelancaran buku Pelacur Kelas Pertama karya Melati Rahim. Playback kisah benar mengenai kisah isteri-isteri yang didera & dizalimi suami sendiri, yang sepatutnya menjaga dan menyayangi mereka. 3 kisah penderaan fizikal & mental, yang amat kejam tapi 2 yang membuatkan ramai yang mengalirkan air mata.
1. Wanita yang didera oleh suami sepanjang hayatnya, disepak terajang, keganasan seks, dipukul bagai tiada harga diri sehingga menyebabkan kecederaan parah di kepala & otak. 23 laporan polis dibuat tetapi masih gagal mendapat IPO dan akhirnya, wanita itu mati ditangan suami sendiri. Sewaktu post-moterm dibuat, pihak hospital mengatakan, itulah kali pertama mereka melihat tubuh wanita yang teruk, yang organ dalamannya hancur lunyai.
2. Wanita yang dikahwini atas dasar mahu menutup malu setelah dirogol, terus-terusan diseksa jiwa raganya. Diperkosa suami sendiri di hadapan khalayak & ahli keluarga bila tidak mahu mendengar kata, semata-mata kerana dia mahu menyelamatkan nyawa anak-anak. Dia dilambung dicampak oleh ahli keluarga suami, dipijak bagaikan sampah. Diekori gangster yang diupah suami, ditakutkan, diugut dan akhirnya, dia dicederakan dengan cara kejam hingga hilang jarinya. Banyak laporan polis dibuat tapi masih gagal mendapatkan IPO.

Sejujurnya Pelacur Kelas Pertama adalah kisah benar yang ditulis oleh seorang gadis berpurdah, yang berkongsi pengalamannya sewaktu bekerja dengan badan NGO yang memperjuangkan hak wanita. Dari sini, banyak isu-isu Domestic Violence Acts yang dikupas especially dari segi perlaksanaannya.

Why should I write this? Semalam, apabila pihak kami beberapa kali mengeluarkan tajuk ‘Pelacur Kelas Pertama’ sempena pelancarannya di WS, banyak negative feedbacks yang mengecam buku ini yang kami terima mengenai tajuk buku & illustrasi muka depannya, rata-ratanya dari orang yang belumpun membacanya. Kita insan yang terdidik dengan cara terbuka, bersama pepatah ‘Never Judge The Book By Its Cover.’ Banyak isu yang boleh kita ambil iktibar sebenarnya kerana apa yang dipaparkan Melati, bukan hanya omongan kosong. Ia adalah dari pengalaman beliau sendiri di NGO, dan research.

Kiranya anda merasakan ianya (keganasan seks dan rumahtangga) tidak pernah terjadi dan tidak akan terjadi pada anda, beruntunglah anda. Tapi masih ada insan-insan yang tidak seberuntung anda.


** Untuk pembelian online: sila Whatsapp ke 012-2290944





No comments: