Friday, May 30, 2014

Broken Heart & Heart-broken

The most beautiful masterpieces come from the most broken heart.

Itu ayat yang aku pegang and itulah yang pernah dikatakan seseorang pada aku.

Aku perlu setuju. 

Aku pernah berkata juga pada seorang kawan yang bukan dari bidang yang sama. Katanya "Ya, tapi hasilnya juga lebih ke arah depression."

Really?

Pada aku, bila kita menulis di saat kita heart-broken, kita akan lebih memahami, akan lebih berhati-hati. Bila menggambarkan kesedihan, ianya lebih terasa dalam dan pedih. Bila menzahirkan kemarahan, sekali tafsir sudah boleh rasa percikan amarahnya.

Untuk menceritakan suka gembira pun tidak susah kerana dalaman yang kecewa, masih boleh berinteraksi tentang gembira tapi dalam nada yang amat berhati-hati.

Kerana expressi ketika kita sedang happy akan nampak sedikit sombong, arrogant. Tak percaya, cubalah. Sedangkan dalam conversation yang biasa-biasa seharian pun, bila kita terlalu gembira, kita akan membuat ada orang lain rasa menyampah. Inikan pula dalam tulisan. 

Siapa kata bila kita dalam keadaan 'heart-broken' kita hanya menulis tentang kesedihan? Kecewa? Depression? Banyak sebenarnya hasil yang tergambar demi kegembiraan. Semua kawalan di pihak kita. We are the one controlling ourselves, our mind. 

Jujurnya, situasi 'heart-broken' lebih banyak mendatangkan ilham. Waktu 'heart-broken' adalah waktu kita memuhasabah diri. Duduk sendirian, berfikir apa tentang masa silam dan hari depan, mentafsir apa yang hati kita mahu, menanam impian baru. Ia juga tentang semangat kita untuk bangun dari kekecewaan. 

'Heart-broken' mengajar kita untuk menjadi lebih matang. Perlu bersedia membuat pilihan. Bukan setakat depression dan menangis sahaja. Bezanya, bila diedit, ianya jadi lebih mudah. 

The successful person might went through the most heart-broken moment in their life. They stand up with a new spirit and jump to touch the sky. -eleen-





No comments: