Wednesday, January 26, 2011

INSPIRASI LANGKAWI

Saya baru pulang dari Pulau Helang; Pulau Langkawi. Jadi, kisah kali ini adalah buah tangan saya dari pulau itu. Saya sudah biasa bercerita tentang keindahan di sana, tentang pantai yang cantik, makanan yang sedap2 sehinggakan bisa membuat saya put on weight walau dalam masa beberapa hari (oh! Itu yang menakutkan sebenarnya setiap kali kunjungan saya ke sana!!!) & tentang itu dan ini di Langkawi...

Kali ini saya mahu berkongsi tentag orang-orang yang mengisi Langkawi dengan menjadikan ianya penuh dengan tarikan. Lebih tepat lagi, orang-orang yang menggunakan tulang empat kerat mereka membangunkan Langkawi.

Kekerapan Azimin & saya ke Langkawi memberi peluang pada kami mengenali mereka dengan lebih dekat. Ya, kami mengambil masa yang bukan sekejap untuk duduk semeja sambil bercerita. Hampir 5 tahun berulang-alik ke Langkawi, rasanya saya tidak silap bila meletakkan diri dikenali di pulau itu. Walau berjalan seorang diri sekalipun, saya tidak kisah...

Bak Mahsuri sang lagenda Langkawi, insan-insan yang mendiami Langkawi juga punya kisahnya sendiri. Sebagai usahawan, kebanyakan dari mereka mewarisi perniagaan keluarga & mengembangkan perniagaan keluarga.

Saya mulakan...

Sejak dari di Langkawi lagi saya sudah terpanggil untuk menulis tentangnya. Pada saya, dia adalah seorang insan niaga yang mengkagumkan saya. Saya baru pertama kali bertemu dengannya secara empat mata. Persinggahan saya ke Langkawi sebelum ini, saya hanya sempat melihat gambarnya dari ‘snap’ digital camera. Sungguh, saya kelu tidak terkata.

Namanya Musa. Azimin mengenalinya sewaktu kunjungan kami yang terakhir tahun lepas sewaktu menghadiri majlis kenduri kesyukuran. Makan semeja, kata Azimin. First impression selalunya tidak menggambarkan diri sebenar seseorang, dan saya amat setuju untuk kali ini. Saya masih ingat lagi kata-kata Azimin, “macam tak percaya, dia datang dengan motor kapcai buruk, bunyi pun tersenggut-senggut, selipar buruk aje.”

Berbual-bual dengan Musa membuatkan Azimin merasakan yang ‘he is somebody’ dan Musa kemudiannya mempelawa Azimin ke rumahnya untuk melihat projeknya bila dia mengetahui latar belakang Azimin. Dia mahukan pandangan Azimin. Tanpa banyak soal, Azimin & Wady (master student Azimin + staff + macam2 title boleh bagi pada dia nie), mengikut Musa (yang naik motor kapcai tu) dengan kereta.

And you guess what??? He parked his motorcycle next to Tropical Resort Langkawi (in Pantai Tengah, exact location, next to Alun-Alun Spa). He parked his motorcycle next to Merc SLK (which its belongs to him as well!!!). He is the owner of Tropical Resort Langkawi, and a few shoplot in Pantai Tengah was rented from him.


Jika anda berkesempatan menyusuri Pantai Tengah Langkawi (selepas Pantai Chenang), harta milik Musa ini bermula dari Orange Corner sehinggalah selepas Sun Spa. Deretannya lebih kurang 10 kedai (3 blok) selepas ditolak dengan rumah Musa & entrance Tropical Resort.



Insan yang berkongsi keringat mengusahakan pembangunan Musa adalah isterinya. Jangan pandang dia sebelah mata, isterinya minah salleh ok!!! Rupa pun boleh tahan... Tiap kali isterinya bertanya dalam bahasa Inggeris, dia dengan muka toya menjawab dalam bahasa Melayu...

Dari cerita yang saya dengar dari usahawan2 Langkawi, kalau Musa berhajat mahu membuat pinjaman dengan MARA atau mana-mana badan kerajaan (kerana Musa tidak mahu meminjam dari BANK), orang MARAlah yang akan datang ke rumahnya. Kalau tanya kenapa, jawabnya, ‘walau berapa juta sekalipun yang Musa pinjam, paling lama 6 bulan mesti hutang dia sudah settle’... Fuh!!!

Pertemuan pertama saya bersama beberapa yang lain. Musa bercerita tentang projek terbaru (Orange Corner dan retail shop di blok yang sama tak sampai sebulan beroperasi lagi... kata Musa, dia sendiri yang menanam pokok-pokok untuk landskap di sekitarnya). Dia mengatakan yang kebanyakan konsep ‘homestay’ yang ada sekarang tidak betul kerana ‘homestay’ seharusnya diduduki bersama (pelancong & pemilik rumah), melakukan aktiviti bersama, makan bersama, etc. Perancangan terbarunya adalah untuk mengusahakan kawasan bukit dengan menjadikannya perkampungan pelancong yang mahu menginap / berada di Malaysia dalam jangka masa yang panjang, terutama golongan emas yang sudah pencen. Wow!!! Memang saya tahu yang kerajaan Malaysia ada menyediakan visa untuk tujuan itu, jangkamasanya lebih panjang, dalam tempoh 6 bulan hingga 1 tahun, atau mungkin lebih.



Pandangan di Pantai Chenang dan Pantai Tengah nyata berbeza. Pantai Tengah lebih dikenali dengan hotel & resort yang lebih mahal, diduduki oleh pelancong asing yang lebih ber’$$$’, manakala Pantai Chenang lebih kepada ‘bag-packers’. Dari segi perniagaan, Pantai Tengah lebih ‘berkasta tinggi’ (harap-harap bahasa saya tidak melampau)...

Cerita Musa, sebuah kisah benar... Peniaga dari sebuah kedai di Pantai Chenang (A) & peniaga yang mempunyai kedai Pantai Tengah (B) duduk minum bersama..

A: Kedai kau sale macam mana? Macam tak ramai orang masuk aje. Satu malam dapat berapa?

B: Kedai aku macam tu lah.. Memang dari dulu sama...

A: Aku punya sale satu malam boleh dapat sampai RM700. Kau?

B: Aku satu malam dalam RM3000...

Konklusinya kata Musa, kedai si A akan dimasuki oleh pelbagai jenis manusia, mungkin juga ramai yang membeli. Tapi barangannya terdiri dari jenis yang biasa-biasa, harga yang biasa-biasa sahaja. Tapi kedai si B mungkin hanya dimasuki oleh 4-5 orang satu malam, yang membeli mungkin 2-3 orang sahaja. Tapi apa yang dibelinya? Crystal mungkin, yang harganya lebih RM500. Jadi konsep kedai memang berbeza.

Saya akui katanya itu benar. Azimin pernah membeli sebentuk cincin dari kedai di Franggipani Hotel (kedai yang menjual t-shirt Langkawi Geopark kami). Harganya sahaja hampir RM300. Begitu juga t-shirt Langkawi Geopark milik penuh Archiforce Invent. Harga yang dijual oleh Billy di Franggipani Hotel adalah RM40, tidak sama dengan t-shirt2 lain yang datangnya dari Siam yang harganya RM 15 di Pantai Chenang.

Musa berkali-kali menekankan pada student2 Azimin, “kamu semua orang pandai2. Belajar betul2, nanti tak perlu susah-susah macam saya. Saya belajar tak tinggi...”...

Sungguh, saya telah menyaksikan keunggulan kuasa Ilahi. Sebuah ciptaan yang amat saya kagum. Dia adalah ikon yang saya temu di Langkawi, yang sungguh berbeza dengan yang lain. Persepsi pandangan tak langsung menggambarkan kekuatan & kecekalan hatinya...


Banyak lagi yang mahu saya kongsikan. Tentang si Boy, pengusaha jet ski & boat di depan Charlie Motel (Charlie Motel milik ayahnya), tentang Cik Mat, pengusaha kedai makan Jaggus di Pantai Chenang (isterinya kakak si Boy, ibu mertuanya bekas isteri pemilik Charlie Motel), etc... Tapi saya tidak berkesempatan... insyaallah, saya akan usahakan...

4 comments:

Unknown said...

dr azimin ad cite kt pqa mlm 2.. gud example dat guy.. 2 thumbs up!!

Herleen said...

yup fika... he is really amazing!!! u should see how he raised his idea. nabil (ye ke nama dia nabil?) has an opportunity to meet him in person!!!

Blinks said...

dasat maa....kalu tgk orgnya mmg x caya.....diff people diff approach n appearance kn?...by de way ko dh dikira kasta kelas tinggi la ye...hehheheh.....bila plk aku bole join ko ekk.....(ermmm...still long way to go babe....;P)cikgu nowadays, bole dikategorikan s golongan miskin kt m'sia babe....gomen should revise our salary....n 4 ur info, 90% depression patient came from teachers. Means, once u decided to b a teacher, probability to suffer this kind of sickness is very high babe...hahhahahhahhahahhah
Anyway, 2 thumbs up kt En Musa...(teringat plak lawaks 2 thumbs up, bile pak guard mozac mntak IC...ko ingat lg x?

Herleen said...

kau nie faizah... melampau la kira aku kasta2... aku biasa2 jer, makan kedai mamak tepi jalan pun tada hal punya... tinggal bila kat langkawi tu dpt special privileged la sket sbb kenal dgn org2 sana. kitaorg nie pun baru je nak menapak kat sana tu... but, Musa is really amazing Faizah...

ye ker cikgu yg byk kena depression? biras2 aku ada 2 cikgu (well, abg ipar & adik ipar aku kawen family arrangement, so sbb tu dpt cikhu... heheheh). They told me yg kerja mmg stress, kat skolah pun nowadays dah byk politik2... huhuhu... aku mmg la bukan jenis yg gemar mengajar dlm kelas nie...

azimin has his own type of teaching, mmg dari dulu lagi lain dr yg lain and i hv no idea where he got the patience from. kalau class dia kat ucsi (p/time), dia x penah punch in pun and they do understand yg azimin's class normally happened somewhere...

mozac punya lawak saper x ingat?? kau tgk pic cikgu jaapar dlm FB Asnor? teringat nostalgia beb