Friday, January 7, 2011

Al-Fatihah : Sarah Afni

Saya tidak terlalu rapat dengannya
Tapi saya kenal dia
Dan dia kenal saya
Saya ingat dia
Dia panggil saya "madam"

Kali pertama saya jumpa dia
Kerana surat yang ditulisnya memohon gantian wang yang musnah terbakar dalam satu insiden
Saya siasat hingga ke akar umbi
Jumlahnya
Bagaimana dia yang bertanggungjawab
Siapa yang mempergunakannya
Dan idea siapa yang meletakkan jumlah sehingga ia menjadi tidak rasional

Dia hanya diam
Akhirnya dia bersuara
"Madam betul, saya rasa madam tahu siapa yang suruh saya buat begitu"
Jelas terpancar rasa menyesal
Rasa bersalah

Selepas dia bekerja
Saya dan dia tidak pernah bertemu lagi
Sehingga 2 hari lepas, saya dihubungi seseorang
"Sarah Afni dijemput Ilahi"
Kemalangannya amat teruk
Dia parah, koma dan kemudiannya pergi

Sungguh
Tua atau muda tiada dalam perjanjian ajal
Jika sudah sampai masa kita dijemputNya
Kita tetap pergi jua..

Al-fatihah buat
Sarah Afni, G32
KPJIC

No comments: