Saturday, August 22, 2009

RAMADHAN DATANG LAGI

Ramadhan datang lagi... Ya, kali ini saya lebih sensitif, tak tahu kenapa tapi rasa2nya, kerana saya rasa lebih disayangi. Peluang yang ada untuk memperbetulkan apa yang saya terlepas pandang pada tahun2 sebelum ini tak akan saya sia2kan.

Mungkin kerana saya mendapat pekerjaan baru sekali lagi. Inilah namanya pengorbanan. Pengorbanan yang amat besar buat saya bilamana saya akur untuk mengorbankan jumlah RM yang saya perolehi untuk lebih perhatian buat keluarga. Kata Azimin, rezeki ada di mana2,... Bumi Allah itu luas...

Tahun ini, tiada perancangan 'shopping besar-besaran'. Saya tidak mahu terlalu ghairah, dan Azimin sendiri juga setuju, sekadar ala kadar untuk anak-anak. Adik perempuan saya bakal bertunang seminggu selepas raya, justeru itu, perancangan dan perlaksanaannya pasti rumit. Ditambah lagi, hari raya kedua, adik ipar saya juga akan bertunang.

Ramadhan kali ini lebih teratur, saya lebih bersedia. Saya berharap tiada lagi nafsu-nafsu besar bila melihat makanan yang dijual di bazar Ramadhan. Saya sedang cuba mengawalnya. Untuk hari pertama, alhamdulillah, saya berjaya. saya bercita-cita untuk mengurangkan berat badan, harap2nya berjaya...

tahun lalu, Ramadhan saya sambut dengan keghairahan. mana tidaknya, waktu itu saya bekerja di KL. Jalan TAR, Sogo, Maju Junction, Masjid India, Chow Kit adalah laluan seharian. Rajin sedikit, ambil teksi ke Mid Valley. Fuh... jangan cerita berapa banyak saya berhabis... mungkin kerana itu agaknya, walaupun bulan Ramadhan, tiada langsung rasa penat walaupun pada tika itu, saya berulang dari ENSTEK ke Jalan Raja Laut itu..

teringat ketika persiapan raya tahun 2007. saya diberi peluang untuk ke London sewaktu 'SUMMER SALE' dan di situlah tempat saya bershopping habis-habisan. belanja besar-besaran? tidak!!! memang jika diikutkan nilai currency exchange ketika itu amat tinggi, GBP 1 = RM 7.10. tapi saya rasa berbaloi lebih-lebih lagi bila dapat membeli beberapa pasang baju di Marks & Spencer untuk Alam. Harga di M&S KLCC menunjukkan RM 279 sepasang (t-shirt + jeans) sedangkan saya memilikinya hanya dengan harga GBP 7.

Banyak sungguh kenangan yang datang bertamu... Saya rindu dan pastinya saya harus bekerja lebih keras untuk itu...

1 comment:

maya the bee said...

dear eleen, money$$$ is not everything!!! what we need is a loving family, the joy of sharing & giving, good health and the utmost is the inner PEACE in you and your relationship with ALLAH..