Tuesday, April 1, 2014

Saya Masih Cuba Belajar Untuk REDHA

Sakit sudah lama, tapi masih tahan-tahan. Dengan harapan macam biasa, ia akan pulih sendiri. Makin lama makin sakit. Dari kebas, jadi sakit, kemudian tak boleh bergerak. Kemudian jari di tangan kiri pula. 

Lepas 2 klinik, akhirnya nekad ke hospital. Bila awal, it was suspected as muscle stress. After the HUKM Specialist sessions, they made the first conclusion as Radang Saraf. 

The discussion with 2 professors, 4 ortho specialists and 1 medical officer, they suggested for 'nerve conducting study' after the physio session. 

How easy, how bad is it, tak tahu. Me myself have no answer. According to them, it might be in the early stage, it might be lebih dari itu. They only can conclude it after the 'nerve conducting study' sebab setiap manusia, punya banyak saluran saraf sehalus-halusnya.

This new suit doesn't look so good on me. It makes my movement so limited. 

Rasa? Apa saya rasa? Entahlah. Walau beribu kali saya cuba kata, "redha", tapi hakikatnya hati saya masih belum bersedia untuk ini. Kerana itu juga, saya masih belum bersedia untuk tampil bersemuka dengan sesiapa.

Saya perlukan masa. Beri saya sedikit masa untuk adapt dengan keadaan ini. Beri saya sedikit ruang. Ya, saya emosi. As what I wrote in my FB status, I pushed myself too hard. And may be this is a sign for me to slow down.

Saya manusia biasa, seorang perempuan biasa walau sekuat mana saya di mata khalayak. Saya tetap perlukan sokongan, dipujuk dan dibelai, sekurang-kurangnya untuk diberitahu, "everything will be ok", "we will be by your side"... Tolonglah jangan jadi kejam dengan saya. Menganggap saya menyusahkan semua. Saya hanya manusia biasa. 

Jauh di sudut hati saya, saya mahu jadi setabah Ami, yang gigih kental bertahun-tahun melawan leukemia nya hinggalah minggu lepas, dia menghembuskan nafas terakhir. 

Doa'kan saya setabah itu.

No comments: