Thursday, September 3, 2009

NO TITTLE... OH HERE YOU ARE...

Sungguh, saya AMAT kekeringan idea waktu ini. Ada keinginan untuk menulis tetapi puas dikerah2 minda, sampai berpinar-pinar otak saya, tiada idea untuk berkongsi di sini... yang ada sekarang hanyalah perasaan simpati yang tak terhingga kepada teman-teman yang pernah berjuang di layar yang sama suatu ketika dahulu. Ya, baru idea saya menjengah!!!

Satu berita yang mengejutkan tetapi sudah DIJANGKA sedari awal. Cuma, caranya sahaja yang agak menjengkelkan. Amat menjengkelkan. Seolah-olah tiada rasa perikemanusiaan... Sebenarnya, saya menjangkakan sekurang-kurangnya teman-teman saya ini diber 1 bulan notice, bukan dengan NADA serta-merta...

Akhirnya, kapal yang disangka MEWAH karam jua... Salah siapa? Saya tetap menyalahkan NAKHODAnya, kerana kapal itu dilayarkan tanpa nakhoda yang cukup pengalaman, tanpa nakhoda yang besar jiwanya, tanpa nakhoda yang 'BERJIWA RAKYAT'. Bukanlah maksud berjiwa rakyat itu sampai perlu menabur wang bak sang politikus yang mahu bertanding untuk kerusi parlimen. Saya yakin anda faham maksud saya.

Melayarkan sampan sekalipun memerlukan pendayung yang bersedia mental & fizikal, jiwa & raga, apakan lagi tatkala melayarkan kapal yang DISANGKA mewah... Katalah apa sekalipun, saya tetap meletakkan kesalahan 85.9% di bahu NAKHODAnya.

Bayangkan, kapal itu dilayarkan sewaktu lantainya belum cukup kukuh pakunya. Dan anak-anak kapal pula kebanyakkan masih belum habis membaca KITAB pelayaran dan para MENTERI juga masih belum memberikan 'GREEN LIGHT' untuk berlayar. Kedegilan sang NAKHODA dan empunya kapal mencipta satu demi satu punca...

Itu cerita lama. Namun, bila satu demi satu punca dikesan dek MEMANDA MENTERI, pastinya SULTAN mula MURKA. Lalu, setiap punca disiasat, lalu hukuman dijatuhkan. Yang menjadi mangsa, adalah ANAK-ANAK KAPAL yang tidak bersalah. HUKUMAN terus diputuskan pada yang lain sedangkan di masa yang sama, sang nakhoda & empunya kapal masih boleh megah berdiri di TITANIC jelmaan mereka.

NAKHODA tetap bersalah. Kerana pada saya, menjadi sang nakhoda bukan setakat perlu bersedia mental & fizikal tetapi perlu ada pengalan yang kuat yang menjadi TULANG BELAKANG untuk dibuat rujukan. Tapi nakhoda yang ada ini hanya sekadar melepas batuk ditangga... yang hanya menjaya KEPERTINGAN PERIBADI sang empunya kapal sehingga sanggup mengenepikan HAK-HAK ASAS anggota di bawahnya.

NAKHODA ini hanya mahu menjaga periuk nasi sendiri, sehingga sanggup merendahkan MARUAHnya, sehingga sanggup DIHINA DICERCA oleh sang empunya kapal di hadapan semua rakyat jelata. Namun, dia masih di situ... Mungkin dia punya agendanya tersendiri... Salah melabuh SAUH, lalu ditukar laluannya ke arah lain dan kemudian sauh dilabuhkan sekali lagi. Jika salah lagi, tukar arah lagi... Tidak sukar bukan? Memang tidak sukar malah ianya adat SAUDAGAR. Tetapi padabila ada insan-insan yang terluka mengenangkan AGENDA peribadi yang AMAT MENJENGKELKAN, banyak doa'-doa' yang telah termakbul, satu per satu...

Saya boleh mendabik dada, kerana saya antara insan yang menyedari PERMAINAN KOTOR yang BERTOPENGKAN insan mulia di hadapan AGENDA-AGENDA ini. Syukur, pintu rezeki saya di buka luas. Tapi rasa simpati saya memang tak bertepi kepada teman-teman yang dikhianati ini... Kata orang, bulan Ramadhan ini, semua SETAN-SETAN diikat, tetapi siapakah manusia yang bertopengkan SETAN ini? Siapa yang memahami, ANDA ada jawapannya...

5 comments:

Kyled said...

wah? ada org2 sanun membaca blog ko ni nyu.. mau mereport pasni.. yg ni tak terkena semburan berbisa tu kot?

Herleen said...

Lyd, aku tak mention langsung nama KAPAL KARAM tu, tapi ada jugak manusia yang terasa... conpius aku!!! hehehehe... nie mesti kroni2 nie...

Herleen said...

opismate ENGKAU - macamlah ramai sangat staff yang tinggal kat situ... boleh kira dengan jari...

rainy said...

fuh..kak bisa berbisa.....

Herleen said...

raini, tak mention pun apa2 yang tak sepatutnya kan?? tempat kejadian & nama2 yang terlibat, antara hidup atau mati... TIADA DISEBUTKAN... sekian harap maklum... hehehehe