Thursday, October 9, 2008

SELAMAT HARI RAYA

I would like to take this opportunity to wish all my muslim friends Selamat Hari Raya Aidilfitri & Maaf Zahir Batin. Moga Aidilfitri kali ini memberi kita rasa kesyukuran & keinsafan dgn cara tersendiri.

This raya, our preparation boleh tahan jugaklah but the celebration memang serba serdahana. A day before raya, Azimin's aunty (Mak Ngah Saadiah) passed away @ Sg Buluh Hospital. We managed to visited her a week before raya masa on the way to Taiping.

The next day, masa pagi raya... tengah aku membebel-bebel sebab baju raya yang still tak siap2 lagi, suddenly I received a call from ayah to inform yang his uncle (my TOK CHIK) passed away before sembahyang raya. Dengan blur2 sebab memikirkan baju yang tak siap tu (I have cleared my wardrobe and sedekahkan most of the baju kurung to orang since banyak sgt baju lama yg over-sized) , I straight away capai baju kurung apa yg sempat and carik baju kurung for Anggun.

We straight away to Puchong without dropping by Ayah's house sebab Ayah & Mama pun nak ke rumah Tok Chik. Actually, setiap kali pagi raya memang semua adik-beradik ayah + the relatives (if tak balik spouse's hometown) will gather at Tok Chik's house. Pagi raya rumah Tok Chik will be crowded. This time as well but with the difference purpose.

That morning, Tok Cik was busy cooking for the food. After cooking (except the chicken), he went for shower and the maid only realized that he was still in the bathroom when they wanted to salam raya before going to sembahyang raya. The maid suspected something bila nampak air melimpah-limpah keluar dari bathroom and bila pecahkan pintu, Tok Chik dah tak ada. They are not sure samada Tok Chik terjatuh or not sebab his body tengah bersandar kat dinding masa diaorg jumpa. Jenazah Tok Chik selamat dikebumikn lepas sembahyang Asar...

Al-fatihah for both of them...

We went to Seremban (rumah mak wan, my grandma) lebih kurang pukul 1pm and reached Enstek before Maghrib. Tension jugaklah sebab we have been served the same food masa dekat Puchong (sempat lagi beraya rumah nenek sedara ku...) & Seremban, malam tu we including by brother pergi beraya kat McD.

I missed laksa johor & chocolate cake acik Ita sebab masing2 dah sibuk dengan arwah Tok Chik. Nasib baik sempat jumpa my uncles + aunties + relatives kat rumah Nek Enan. My grandma pulak buat nasi minyak on the 2nd raya which I will be @ Taiping... My grandma punya nasi minyak 1st class tau sebab pakai rempah from Terengganu. And everytime Azimin & me balik Terengganu (my parents jarang balik sana) or Azimin out-station ke sana, kitaorg memang akan dibekalkan dengan all the rempah2...

We left Enstek to Taiping on the 2nd raya, pukul 4.00am and reached Taiping about 8am (We stopped a few times sebab ngantuk!!!). At Taiping, beraya sakan la we all. Balik kampung abah kat Sg Bayor, Selama and rumah Njang (my mother in-law's sister - the only sister yang tinggal) kat Parit Buntar. The rest of the activities... pergi Tesco, Taiping Sentral, Taiping Golf Resort... Ada ker masa raya pun nak main golf... tension aku!!! After golf game, I forced Azimin to have a coffee at Starbuck (Eh! Kat Taiping Sentral dah ada Starbuck tau). Sebab aku dah tarik muka 14 inci, Azimin pun tak banyak cerita, ikut jer... memang la ikut jer, aku yang bayar!!!

Sempat singgah Doli (the famous kuew-tiow) on Saturday lepas Azimin's came back from fishing. Sunday early morning (our fav time, 4am) we left Taiping and reached Sg, Besi (rumah Mak Nah - Azimin's aunty) at 7.30am...

Nanti aku sambung lagi... I met a few old buddies with 1001 stories and approaches. And it refresh my memories until now... buat teringat zaman muda-muda... Eh! I'm not that OLD!!!

No comments: