Friday, July 1, 2011

MELAKA - DI MANA SEGALANYA BERMULA...


Gaya tajuk memang tak hengat kan? Terimalah seadanya ya... Ya, aku memang dah janji nak buat entry about my trip to Malacca after leaving the HILL for 16 years... My last trip to Malacca was masa one of my ex-schoolmate kahwin - OBE. Nama betul dia Shahrul Izan, dan jangan tanya aku kenapa orang panggil dia OBE, ok?? Hanya insan-insan yang terpilih saja yang mengetahuinya

It was supposed to be a 'research field trip' of Azimin. Jadi, insan-insan lain tak boleh banyak meminta-minta ya. Jangan nak demand nak duduk hotel 5 stars, yang siap ada swimming pool, yang siap ada spa lagi. Terimalah seadanya...

1st day was on Wednesday, 8th June 2011. We all stay kat area Hotel Puri, Jonker Street. It was a cultural hotel and aku memang suka dengan environment dia. Jangan nak berangan ada lif ya, kena exercise... nasib baik ambik bilik besar, dapat bawah sekali!!!

Sampai-sampai jer, Azimin mintak camera... Ya, lain kali belilah camera mahal-mahal, besar-besar, siap ber lens bagai. Tapi bila travel, semua pakai camera aku... Aku memang dah siapkan camera, siap charged battery lagi a night before. But what a co-incident, dah charged battery, LUPA nak ambik baterinya... Kesimpulannya, camera yang aku bawak tu tak ber'bateri'lah jawabnya... (Balasan orang riak sebab mintak charged sewa camera dari husband - note: camera tu beli sendiri ya!!)

Azimin mulakan lecture macam mana boleh lupa bawak bateri tu.. Ya, selalu aku yang membebel bila dia lupa itu ini. Tapi aku dengan muka seposen nya, buat bodoh jer, siap menjawab lagi, "mana nak ingat semua, nak packing baju 4 orang punya sekali, semua nak kena buat sendiri!!!"... Ya, sebab mana ada bibik lagi kan, semua nak kena buat sendiri. And aku siap cakap, "lagipun bukan I yang nak guna camera tu, sebab tu lupa..." walaupun dah sah-sah charged battery tu kat work station aku...

Azimin dah nampak aku tarik muka, start perang dingin tak bersuara tu, dia tak sambung lagi lecture dia. Sebab dia tahu, wife dia nie kalau dah makan hati, akan senyap tak bersuara melebihi 24 jam... Contohnya, masa kat Kuching, aku zip mulut 1 3/4 hari...

Azimin pun ajak keluar carik kedai camera. The first place was Dataran Pahlawan. Habis tawaf 3 kedai kamera yang ada dalam tu, 1 of the staff suruh pergi Mahkota Parade. Dia kata, ada 1 kedai kat sana memang besar. So, we all pun melintas jalan, pergi Mahkota Parade.

Jumpa!!! Ada 1 kedai yg dekat dengan Burger King tu ada jual. Dia siap kata, kalau lepas nie, nak charge boleh tumpang charge kat kedai dia.. Dalam hati aku dah tersenyum-senyum dah, kalau tak ada parah laki aku buat perangai balik rumah ambik charger & bateri...

Then we had an early dinner kat Burger King. Ya, Burger King... Beria datang Melaka, makan kat Burger King. Padahal, Burger King tu kat airport KLIA tu ada, 10 minit jer dari rumah aku. Alam merengek nak makan Mc D tapi pujuk punya pujuk, dia ikut jugak kat Burger King...

Lepas settle kat Burger King, Alam kata dia nak ice-cream Mc D. Kena la pergi jugak kan. While waiting for Alam to finish his ice-cream, we all duduk la kat Mc D tu...

Entah macam mana, aku boleh cakap dekat Azimin...

Aku: Wanna know something tak pasal Mc D nie?

Azimin: y? what happened? dating dengan siapa kat sini?

ya, laki aku nie macam tahu apa yang aku tengah fikir... Nak buat macam mana kan? Nama pun aku duduk Melaka nie 5 tahun. Itu baru Mahkota Parade, belum lagi Jusco Ayer Keroh tu...

Aku: This was the place 'IZAL' (bukan nama sebenar) kantoi; he dated with me and suddenly another girl datang. Rupanya, kat sini jumpa I, and in the same time, he met that girl kat atas. Planningnya, after meeting me, dia suppose watch movie dengan that girl...

Dan dengan amat berhematnya, Azimin bantai gelak bagai nak rak!!!

Azimin: Patutlah beria tak nak makan Mc D!!! Ingat lagi tak kat mana exact tablenya?

Hampeh!!! Gelakkan aku!!!

Aku: Tak ingat dah, dulu arrangement lain, bukan macam nie. Kaunter pun bukan kat sini...

Dia gelak lagi!!!

Aku: Dah la, jangan gelak lagi!!!

Itu 1st day punya story!!! Malamnya aku membusykan diri with the blogshop so, yang lain-lain, pergi ronda-ronda Jonker Street... Tak happening kan aku nie??? Nak buat macam mana, kita nie kerja sendiri.. kalau nama aku kerja makan gaji lagi, tak inginnya aku buat kerja masa tengah berlibur!!!

2nd day - thursday

lepas breakfast, we all tawaf Jonker Street. Azimin dah pusing Jonker Street awal pagi before we went for breakfast. Then, bawak Anggun & Alam pusing2 sampai A Famosa and area Banda Hilir. The last time aku naik A Famosa tu was masa MINGGU ORIENTASI MOZAC tahun 1990/1991. Siapa ingat x-MOZAC?? Bubble, Blink, korang ingat tak???

Kalau korang ingat yang tu, mesti korang ingat jugak yang one of the tasks masa tu was;
MASA BALIK DARI VISIT TU, BAS BERHENTIKAN KITA KAT GUARD HOUSE. KENA NAIK JALAN KAKI SAMBIL KIRA BERAPA JUMLAH ANAK TANGGA DARI GUARD HOUSE SAMPAI KE ATAS BUKIT TU...

Masa tu tearasa macam kena panjat Batu Caves...

We went for late lunch, mula-mula we all heading Kota Laksamana for Mona Asam Pedas. Guess what??? Sampai sana, dah habis!!! So, we went to Selera Kampung Asam Pedas kat area Mahkota Parade tu. Pukul 4 pun orang penuh lunch??? Biar betul!!!

The night itself, we had dinner at Umbai. First time aku try Umbai. Selama nie dengar orang cakap jer...

The last day, aku memang planning wanna meet my friend - Bubble (Win). Since I had informed her about my trip to Malacca a few days sebelum aku sampai sini lagi and selama aku kat Melaka nie pun, she was my official tourist guide. Siap tanya kat mana CIMB lagi...
Luckily, Win was free masa lunch time tu. So, kira lepas check-out tu terus heading to her office la. Alah Win, kalau kau tak free pun, aku akan paksa jugak kau jumpa aku...

Last time we met was after SPM, sebelum SPM result keluar. Masa tu we all jumpa ramai-ramai kat Leisure Mall... zaman sekarang nie orang gie lagi ker Leisure Mall tu? Last sekali aku pergi masa zaman Uniten dulu kot!!! And can you imagine, after 15 years baru we all jumpa balik??? Actually we went to a few wedding tapi tak pernah terserempak. Samada Win sampai awal and aku sampai lepas Win balik...

Win was the earliest yang kawin among our schoolmate. She has 3 kids and all BOYS. Aku tak boleh lupa dulu, sebab Win pernah cakap masa zaman sekolah, dia ada 8 adik-beradik. and dalam ramai-ramai tu, seorang jer lelaki; which yang last sekali... But now on Win's side, terbalik pulak...

We went to Win office and from there we konvoi for lunch. Masa sampai kat office Win tu, Azimin and me having some conversation:

Azimin: Yr friend kerja apa?

Aku: Kerja biasa jer

Azimin: Ye la, kerja apa?

Aku: Kerani jer... (AMPUN WIN, BERIBU-RIBU AMPUN!!! Aku memang malas nak melayan bila orang tanya macam tu..)

Kebetulan masa we all pass by Nordin Group tu, Win was at the receiption table. And lepas tu immediately Win gave me a call, kata dia nampak dah aku datang.. So, kiranya menjawab la soalan Azimin tu kan???

Bila Win came to us, salam and lepas tu suruh ikut kereta dia, and bila kereta Win overtake us... Aku nampak jelingan Azimin kat aku!!! Habis la aku!!!

Azimin: You nie pun, kalau nak kelentong I, man-man la... banyak la you punya kerani...

Hahahahaha... Tanya lagi, saper suruh??? Aku dulu pun cukup menyampah kalau asyik tanya aku kerja apa??? Kalau aku kerja cleaner, korang tak nak kawan dengan aku la??? (Ya, now cleaner tu memang salah satu kerja aku ya, termasuk sekali chef, tukang iron baju, etc..)

Aku: Ayang, Office dia nie nama Nordin Group kan? Nama Win tu Mazuin bt Tan Sri Datuk Wira Ahmad Nordin...

Azimin: Mak aii, nama tittle ayah dia lagi panjang dari nama dia...

Ya, hari nie aku berjaya kenakan Azimin!!! hahaha... Dan dia tetiba gelabah, dia kata apasal tak cakap awal2 sebab dia pakai baju sempoi sebab intention nak balik rumah... Aku jawab, nasib baik pakai baju...

Masa lunch kitaorang was so busy talking about ourselves. Tak sempat sangat nak bergossip. More on pasal BIBIK... Aku rasa itu topik wajib dalam every conversation kalau jumpa member2 lama... Dan seperti biasa, ianya termasuk dalam kategori CIRI-CIRI BIBIK YANG MEMENINGKAN KEPALA!!! The best part was according to Win; aku ambik sebulat-sebulat ayat dia, sebab lepas dia cakap aku dengan Win sama-sama ketawa even aku tahu, Win tu macam nak makan BIBIK dia tu.. Tapi kata Win, BIBIK dia dah nak balik dah, & dia tak sabar sangat... nie ayat Win...

"KAU TAHU, MAID AKU BOLEH BUAT DIRECT SELLING JUAL PAD!!! AKU DAH TAK KUASA NAK MELAYAN DIA "

Ya, hanya insan-insan yang pernah ada nightmare dengan BIBIK/MAID nie ajer yang akan faham... Nak marah lebih-lebih, diaorang nie yang jaga anak kita, kang dibuatnya apa-apa kat anak kita kang, satu hal pulak. And aku rasa, aku & Win choose the same way; "apa-apa hal yang berkaitan dengan maid - TANYA BAPAK"...

Ya, this is Herleena & Mazuin latest looks!!! Hahaha.. ayat tak boleh blah, konon macam artis!!!


3 comments:

Blinks said...

Wow!!!! u guys mmg hot mama......
i went to malacca also last few months....Leng was my tourist guide tp ms tuh dia blk kg kt segamat, so she guided me thru hp n me use GPS also.....x contact Win pn sbb ms tuh me with my parents n we all in rushed...sorry bubs.....

Ape pn Malacca is totally diff now compared to our time there.....The buildings, roads, environment....tp sempat jgk naik boat (passed by Kg Morten which reminded me 'bout Swell...hahhahahha the gangster of Kg Morten) n saw its monorel...Also ate @ Umbai and the gerai was suggested by Leng. So eleen, wats ur opinion compare to Bagan Lalang. Which one better?
Kalu akunya opinion, Kuala Perlis much more better (taste).....hahahahhahh. Then Bagan Lalang n followed by Umbai.....Heheheh

Lots of memories in Malacca n most of them was superb n wonderful.....

Herleen said...

blink, hot ker kitaorg? hahahaha... compare zaman kat mozac dgn sekarang, mana lg hot???

ya, Malacca was totally diff compare to our time.. Lepas tol jer, dekat 1/2 jam aku stucked kat traffic lights yang selang 1 km 1... Bak kata sang contractor; Melaka Maju!!!

Passed by Kg Morten as well, Azimin nak ambik a few pics. Mmg teringat Swella; Gangster Kg Morten.. Sama tak dgn KL Gangster??

Herleen said...

Actually, the most frustrated things was Umbai things la Blink... It was my 1st time to Umbai, Azimin went there for a few times dah. That night, yg spoilt nya ialah: NASI LEMBIK MACAM BUBUR... Dan, ia dihidangkan depan aku tanpa rasa bersalah pun. Amat sakit jiwa ya!!! Langsung aku tak makan. Alam makan jugak cos he was too hungry.

Dan sudahnya, ikan, udang, sotong, tomyam & entah apa2 lagi tak terhabis pun. Berapa kali aku tanya, "NASI MMG LEMBIK MCM NIE KE?" & diaorg just sengih jer. Bila nak byr, bill sampai; RM 102.00 and kau tahu apa org kedai tu kata?
"KIRA RM100 JER LA".. nasi lembik tu 2 ringgit jer dia tolak??

Yup, u r right dear, Bagan Lalang lagi better, itu la yg aku cakap dgn Azimin lps balik Umbai...